Sandraaasliv.blogg.se

vecka 27

Publicerad 2014-11-30 10:02:00 i Allmänt, gravid, mittliv,

 
 
Söndag vilket betyder att vi nu går in i en ny vecka, vecka 27 <3
 
Denna vecka säger denna app:
 
Barnet:
Notera att från och med vecka 27 och framåt anges barnets totala längd tillskillnad från huvud-stjärt som tidigare använts. Barnets totala längd är nu ca 34 cm och väger ca 950g i början av veckan och ca 1075 g vid veckans slut. Huden skyddas och får näring av ett lager fosterfett/vernix. Barnet samlar på sig allt mer underhudsfett men huden är fortfarande för stor i förhållande till barnets kropp. Barnet suger ofta på tummen. Ögonfransarna är fullt utväxta.
 
Mamma:
Du har kommit långt nu, andra tredjedelen av graviditeten är snart förbi. Nu kan du ansöka om ev. graviditetspenning. Många faktorer avgör din mages storlek, barnets tillväxt, din kroppsbyggnad, längd, vikt, om du fött barn tidigare och om du är svullen på grund av att du samlar vätska.
 
Partner:
Vid den här tidpunkten brukar den blivande mamman må som allra bäst. Ta därför tillfället och gör saker som ni tycker är roliga. Gå på bio, träffa vänner och börja planera vad ni behöver till er kommande bebis.
 
Jag:
Jag märker och känner att magen växer, både på kläder och att jag känner att jag blir tyngre tex när jag ska böja mig, komma mig upp från golvet osv.De sista veckorna tycker jag det har hänt som mest, samtidigt som jag vissa tillfällen inte känner mig så himla stor och andra känner jag mig som en elefant.
Det är en rörlig donna som jag har i magen och som mest är det på kvällar och nätter, nu kan man riktigt börja på att se att magen rör sig hit och dit eller ändrar form när hon rör sig. Inget illamående vilket är så himla skönt, när jag var i början av min graviditet och mådde som illast och när jag var som tröttast tänkte jag att det här kommer jag inte orka eller klara, men som appen säger att man brukar må som bäst denna tidpunkt. Tröttheten kommer ibland om jag tex inte fått sova ordentligt, sen har jag förkylningar som verkar vilja stanna kvar och bara byta av varandra vilket är himla jobbigt, helst när jag vill träna och röra på mig men det bara är vila som gäller då kryper det i kroppen. Foglossningarna är som värst på kvällarna om jag jobbat en hel dag, eller hållt i gång på något annat sätt eller om jag bara varit väldigt stillasittande mycket under dagen.
 
Har även bestämt mig för att ta influensavaccinet och detta mycket pågrund av att jag nu också märker att mitt immunförsvar inte är på topp och att jag verkar åka på det mesta, så jag känner att det nog kan vara en bra grej att göra även om jag var emot det tidigare så efter att ha läst så har jag ändrat mig.
 
Hur mår ni just nu? :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Jag är en nybliven mamma som skriver om min vardag, allt från träning till om familjen och annat smått och gott!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela