Sandraaasliv.blogg.se

Söndag.

Publicerad 2014-11-09 21:38:12 i Allmänt, gravid, mittliv,

 
Söndag och farsdag, så idag var jag och syskonen och firade vår älskade pappa <3 Gofika och massa surr, man har mycket att ta igen när man inte träffas allt för ofta.
Vår pappa är i alla fall världen bästa <3
 
 
 
Söndag betyder inte bara farsdag idag och inte heller bara att det är sista dagen på helgen utan även att vi går in i en ny graviditetsvecka som nu är vecka 24 (23+0). Satt just och sa till Niclas att tänk att jag har varit gravid i hela 162 dagar, men ingen av oss tycker att det känns så länge. <3
 
På graviditetsappen som jag har i mobilen står det såhär i veckan:
 
Barnet:
Barnet är ca 21 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 565g i början av veckan och ca 665g vid veckans slut. De vita blodkropparna har börjat bildas, dessa är till för att hjälpa barnet att bekämpa infektioner. Luftvägarna formas och lugorna fortsätter utvecklas. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Skulle barnet födas nu finns det en liten chans att den skulle klara av ett liv utanför livmodern, men oftast är lugorna inte tillräckligt utvecklade.
 
Mamman:
Du har kommit en bra bit i graviditeten och många känner sig gladare och lugnare nu. Fortsätt röra på dig, det är bra för både dig och barnet. Vattengymnastik eller gravidyoga är populära aktiviteter bland många gravida. Smörj gärna in magen och brösten med havandeskapsolja eller någon annan mjukgörande och behalig lotion. När du skrattarr eller hostar kan du ibland läcka lite urin, det beror på att bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut. Gör knipövningar dagligen, de hjälper dig att hålla tätt både under och efter din graviditet och förbättrar ofta sexlivet. Det är vanligt att ha livliga drömmar under graviditeten. Många kvinnor tänker mycket på hur de kommer att bli som mammor, kanske funderar man över relationen till sin egna mamma och hur hon var under ens uppväxt. Tankar kring hur den egna parrelationen kommer att förändras av det stundande föräldraskapet är också vanligt.
 
Partner:
Barnet är aktivt under den här perioden och ni kanske funderar på vilken kroppsdel ni känner i mageb. Fråga er  barnmorska eller läkare vid nästa besök om hon/han kan känna hur barnet ligger. Barnet har fortfarande gott om plats i livmodern och kan slå kullerbyttor inne i livmordern så det är inte alls säkert att barnet ligger likadant nästa gång ni besöker barnmorskan eller läkaren.
Barnet brukar inte fixera sig förren mot slutet av graviditeten. Det allra vanligaste då är att barnet lägger sig med huvudet nedåt.
 
Vad jag känner:

Längtan efter lillan är enorm, men jag tycker tiden har gått otroligt snabbt vilket är väldigt skönt. Ont i fogarna kan jag ha lite smått som mest efter en arbetsdag då man lyft barn osv hela dagen. Inget illamående och tröttheten kommer som mest på kvällarna men det tycker jag inte spelar någon roll då jag gärna går och lägger mig tidigt. Lillan rör sig direkt jag blir stilla och rörelserna känns bara starkare och starkare.
Kan ibland känns lite värk i nedre magen eller hur man ska kalla det när man tex är ute på promenad, känns som att det drar eller hur jag ska förklara det. Man börjar på att känna sig tyngre i kroppen och man känner sig verkligen inte lika smidig längre.
Jag orkar fortfarande träna vilket jag är så otroligt glad för!
 
Njuter i alla fall av graviditeten varje dag, varje sekund! <3

Kommentarer

Postat av: AnneliL

Publicerad 2014-11-09 22:12:03

Roligt att följa dig och att du fortfarande verkar må rätt bra :) kram

Svar: Vad roligt att du gör det :-) kram
Sandra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Jag är en nybliven mamma som skriver om min vardag, allt från träning till om familjen och annat smått och gott!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela