Sandraaasliv.blogg.se

vecka 25

Publicerad 2014-11-16 10:00:00 i Allmänt, gravid, mittliv,

 
Vecka 25 (24+0)
 
Gravidappen säger
 
Barnet:
Barnet är ca 22 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 680g i början av veckan och ca 790g vid veckans slut.Barnet kan ligga så att det trycker på urinblåsan vilket gör att du måste gå på toaletten ofta.
Navelsträngen är tjock och elastisk, den innehåller två artärer och en ven. För att förhindra att blodkärlen trasslar ihop sig så ligger de inbäddade i en geléaktig massa s.k. Wharton´s jelly. Mot slutet av graviditeten är navelsträngen ungefär lika tjock som en tumme och mellan 50-80 cm lång. Barnets permanenta tänder bildas, de kommer fram sen när barnet tappat sina mjölktänder.
 
Mamman:
Allt eftersom magen växer känner du successivt livmoderns tyngd. Det är inte ovanligt att få ont i ryggen, kramp i benen och tryck ned mot bäckenbotten. Vadkramp kan ibland avhjälpas med stretchövningar. Du kan också börja bli rejält svullen om fötter och anklar. Det beror på graviditetshormonet progesteron gör så att motständet i blodkärlens muskulatur minskar vilket kan leda till svullnad eller s.k. ödem på fötter och underben. Pröva gärna att använda stödstrumpor och tänk på att röra på dig lite extra varje dag.
 
Partner:
Om du lägger örat mot din partners mage där du tror att barnet har sin rygg kan du kanske höra fostrets hjärtljud som slår betydligt snabbare än mammans hjärta. Det kan ta tid att hitta rätt position men ha tålamod. Ett fosters hjärta slår med ca 110-160 slag per minut.
 
 
Hur jag känner:
Då var vi här igen då vi går in i en ny vecka, känns fortfarande som att tiden flyger förbi.
Lillan är en otroligt livlig krabat som rör sig ordentligt och man både känner och ser väl när det rör sig i magen.
Man börjar på att känna sig tyngre i kroppen och är absolut inte lika smidig som i början av graviditeten. Nu den senaste veckan tycker jag att det har sagt poff så har magen växt, mina kollegor har till och med nämnt det. Fogarna känns av lite efter en lång arbetsdag eller att man har suttit konstigt osv. Men jag hoppas på att det inte blir så mycket värre än det är nu.
Har varit extra trött denna vecka då lillan gärna har sen kvällsgympa i magen då jag ska sova, är supermysigt men samtidigt som man vill sova och man vet att man behöver sömnen så hade hon gärna fått starta med gympan senare :-) Har även hosta som bidragit med dålig sömn.
Annars mår jag bra, har börjat på att känna mig en aning mer hungrig än förut, nu vid lunchtid är jag verkligen döhungrig vilket jag inte var för några veckor sedan.
 
Hur mår ni?
Ni som är gravida vilka gravidappar använder ni?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Jag är en nybliven mamma som skriver om min vardag, allt från träning till om familjen och annat smått och gott!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela