Sandraaasliv.blogg.se

Graviditet och träning

Publicerad 2014-10-11 22:42:46 i Allmänt, Mat, Tankar, Träning, blivande mamma, gravid, mittliv,

 
 
Tänkte höra hur ni andra gravida eller som varit gravida gjorde, hur tränade ni osv?! :-) Intressant att höra.
 
Själv fram till v12 blev det knappt någon träning för min del då jag var supertrött konstant och även väldigt illamående så orken till träningen fanns inte. Och ja ni som känner mig eller läst denna blogg tidigare vet säkert att jag är en person annars lägger ner rätt så mycket tid på träningen och älskar det!!
Men där efter v12 kom äntligen lite av energin tillbaka och jag började ta mig ut på promenader och köra pass på gymmet vilket känns så underbart och jag hoppas verkligen att jag orkar hålla igång så länge som möjligt :-)
 
Kör såklart inte riktigt på samma sätt som innan jag blev gravid men att bara kunna hålla igång känns så jädrans bra!

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2014-10-17 10:34:39

Hej!
Hittade hit av en slump:)
Grattis till graviditeten! Själv är jag i v36 och har tränat t.o.m förra veckan. Innan jag blev gravid tränade jag 6dar i veckan och de va styrka, fotboll, x-fit, yoga, ja allt möjligt men som du säger första 3mån var jag som en zombie med illamående och de fanns lixom inte på tapeten. Sen kom sommar och jag tog mig ut på promenader, lite sporadiskt gymmande och massa yoga (älskar!)
Nu De senaste 2-3mån har jag tränat "som vanligt". Styrka 2ggr/v, yoga 2ggr, kondition (intervall på crosstrainer) 2ggr/v och Crosscage (cirkel i grupp på gymmet) 1ggr/v. Många tycker jag är jättekonstig och de låter ju mycket men jag har kört det som känts bra för mig och jag tror att folk i allmänhet är lite för rädda för att träna under graviditet, vilket ju är helt obefogat eftersom både mamma och barn mår bra av det. Denna veckan har dock tröttheten kommit tillbaka och motivationen svalnat då jag känner mig lite väl otymplig för att känna att träningen ger något... Tränar gravidyoga (tips) varje vecka och ska börja simma lite nästa vecka för jag är för rastlös för att sitta still. Sen så är det självklart helt beroende på vad man får för graviditet med foglossningar osv men alltså personligen tror jag att man kan forma den lite själv också genom att ha en stark kropp:)

Jäklar vad långt de blev!
Lyckat till med allt!

Svar: Men vad härligt att höra! :-) i början av graviditeten var jag lite rädd också för att träna för tänk om det skulle hända något men sen när man läser om det ska det ju verkligen inte vara någon fara! Och som du säger vi alla upplever graviditeterna olika, vissa har inte ont medan andra har det men det som du också säger tror jag beror på att kroppen inte är stark utan det är bra att man hållt igång med träningen innan man blev gravid och sen att man kan fortsätta under graviditeten är bara bra för en själv och bebis :)
Sandra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Jag är en nybliven mamma som skriver om min vardag, allt från träning till om familjen och annat smått och gott!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela